keuzehulp ebike

De keuzehulp die u op weg kan helpen naar uw nieuwe e-bike

 

Keuzehulp 1: Framehoogte van uw e-bike bepalen

De juiste framehoogte is de sleutel tot de juiste zithouding voor elke elektrische fiets. Ook al kunt u het zadel en de stuurpen naar wens instellen, de basis moet goed zijn.
Zorg er daarom voor dat u voor het bestellen de framemaat van de fiets al weet.

Keuzehulp 2: Actieradius (reikwijdte) van de accu bepalen

De actieradius geeft aan hoe ver je kunt rijden zonder de accu op te laden. De actieradius is mede afhankelijk van het aantal Wattuur (Wh) van de elektrische fiets. Hoe meer wattuur, hoe hoger de actieradius en hoe verder je dus kunt fietsen.
Meer Wattuur (Wh) betekent doorgaans ook een hogere aanschafprijs. Het is daarom belangrijk te weten wat jouw behoefte is. Wanneer je veel korte afstanden fietst, kun je volstaan met een beperkte actieradius. Ga je af en toe lange tochten maken, kies dan voor een fiets met een hogere actieradius.

Er zijn naast de accu talloze andere factoren die de actieradius positief of negatief beïnvloeden.

  • Lichaamsgewicht
  • Weerstand
  • Schakelgedrag
  • Rijprogramma
  • Trapbekrachtingsniveau
  • De conditie van jouw accu
  • Trapkrachtsensor of rotatiesensor

Keuzehulp 3: Plaatsing van de Accu/Batterij op de e-bike

De plek van de accu heeft invloed op de stabiliteit van wegligging en het rijcomfort. Daarnaast is het ook een kwestie van smaak. Er zijn 3 mogelijkheden voor de plek van de accu op een elektrische fiets:

Onder de achterdrager
Onder de achterdrager is de meest bekende plek van de accu. De accu is makkelijk uit te nemen, zit nooit in de weg en is makkelijk aan het zicht te onttrekken met fietstassen.

In het frame
De fietsen met de accu in het frame hebben als voordeel dat de fiets een extra stabiele wegligging heeft doordat het zwaartepunt laag ligt. Daarnaast is de accu op zo’n manier verborgen in het frame, dat je bijna niet ziet dat het om een elektrische fiets gaat.

In de kettingkast
Met een accu in de kettingkast worden de voordelen die je met een accu in het frame hebt nog meer versterkt. Zo is een elektrische fiets met een accu in de kettingkast bijna niet te onderscheiden van een ‘gewone’ fiets. Daarnaast ligt het zwaartepunt nóg lager waardoor de fiets een nog stabielere wegligging heeft.

accu's elektrische fiets

 

De accu moet natuurlijk regelmatig opgeladen worden. Voor je eigen gemak is het verstandig om voor de aanschaf de beslissing te maken voor een vaste of uitneembare accu. Bijna alle fietsen hebben een uitneembare accu. Een vaste accu in het frame heeft als voordeel dat de accu goed beschermd is en het niet opvalt dat het een elektrische fiets is. Je kan de accu alleen niet zomaar overal opladen, omdat de stroomvoorziening altijd in de buurt van je hele fiets moet zijn. Als je flexibel wilt zijn met het opladen, kies dan voor een uitneembare accu. Op die manier kan je de batterij overal met de bijgeleverde lader opladen, dus ook bij het restaurantje waar je onderweg een kopje koffie gaat drinken of binnen in je huis.

Keuzehulp 4: Type motorondersteuning

Zonder de trapondersteuning zou een elektrische fiets een gewone fiets zijn. Maar er zijn verschillende soorten trapondersteuning die het comfort van de elektrische fiets bepalen. Als je eenmaal gestart bent met fietsen, wordt de mate van ondersteuning bepaald door een sensor. Deze geeft aan de motor door hoeveel ondersteuning hij af moet geven. Er zijn twee soorten sensoren, een trapkrachtsensor en een rotatiesensor. Bij enkele modellen worden deze zelfs gecombineerd.

In het kort:
Let op welk type sensor er op een elektrische fiets zit.
Een trapkrachtsensor geeft meer rijcomfort doordat hij reageert op je rijgedrag.
Een rotatiesensor is meer basic en reageert op de instellingen die je ingegeven hebt in plaats van je rijgedrag.

Trapkrachtsensor
Sommige elektrische fietsen zijn uitgerust met trapkrachtsensor. Zoals de naam als doet vermoeden, registreert de sensor de kracht die de fietser uitoefent. Afhankelijk van het rijprogramma dat gekozen is, en de kracht die geleverd wordt door de fietser, geeft de motor ondersteuning af. Hoe harder je trapt, hoe harder je gaat. Dit geeft een heel natuurlijk rijgevoel, omdat de opbouw en afname van de ondersteuning geleidelijk gaat. Het regelen van de snelheid gaat daardoor erg nauwkeurig.

Rotatiesensor
Andere modellen zijn uitgerust met een rotatiesensor (soms aangevuld met tandenteller). De rotatiesensor registreert de trapfrequentie en vergelijkt dit met je gekozen rijprogramma en de snelheid van de fiets. Vervolgens wordt er meer of minder ondersteuning gegeven. Bij een hoge ingegeven ondersteuningsstand zal een elektrische fiets veel energie bij geven totdat de snelheid bereikt is die bij de ondersteuningsstand hoort. Het maakt hierbij niet veel uit hoeveel kracht je op de pedalen zet. Omdat de snelheid pas na enkele wielomwentelingen gemeten kan worden, komt de ondersteuning wat later op gang. Om dit geleidelijk te laten verlopen hebben sommige rotatiesensoren een tandenteller of een gashendel. Dit laatste is ook handig als je een keer 'gas' bij wilt geven. 

Keuzehulp 5: Plaatsing van de motor op de e-bike

De plaatsing van de motor bepaalt gedeeltelijk het rijcomfort van de elektrische fiets. Er zijn 3 plaatsen op de elektrische fiets waar de motor kan zitten. Daarnaast is de kracht van de motor belangrijk. Het landschap waar je namelijk fietst is relevant voor de kracht van de motor die je kiest.
In het kort:

De plaats van de motor is van belang voor het rijcomfort.
Verschillende motoren hebben verschillende geluidsniveaus
Een krachtige motor is handig, maar let op de plek waar deze zit.
Er zijn 3 plaatsen waar de motor in de elektrische fiets kan zitten.

Motor in het achterwiel van de e-bike

Een motor in het achterwiel geeft je als het ware een duwtje in de rug. Dit wordt vaak als erg prettig ervaren mede doordat je eigen gewicht op dit wiel rust. In het achterwiel kan de extra krachtige 40 newtonmeter (Nm) motor worden aangebracht. Let wel op dat er bij plaatsing in het achterwiel altijd een open kettingkast (derailleur) van toepassing is.

Motor in het midden van de e-bike

De Bosch motor zit in het midden van het frame en bij de trapas. Dit geeft een zeer krachtige ondersteuning, terwijl het heel natuurlijk aanvoelt. Door de plaatsing van de motor heeft de elektrische fiets daarnaast een laag zwaartepunt waardoor hij uitermate stabiel aanvoelt.

Motor in het voorwiel van de e-bike

Bij een motor in het voorwiel wordt je voor je gevoel meer getrokken. Het gewicht zit in het voorwiel waardoor de elektrische fiets goed in balans is. Om doorslippen te voorkomen is de trekkracht van de voorwielmotor beperkt tot 33 newtonmeter.

 motorpositie e-bike

 

 

 terug

USP ebikewinkel Verzending GRATIS
USP ebikewinkel Op afspraak geleverd
USP ebikewinkel Altijd 10% korting of meer
USP ebikewinkel Geheel rijklaar geleverd

ONZE MERKEN

batavus elektrische fiets gazelle elektrische fiets
sparta elektrische fiets giant elektrische fiets
union elektrische fiets  

LAATSTE NIEUWS

Nu bij ebikewinkel.nl speciaal voor #hemelvaart een #gratis insteekslot, ter waarde van 29,95, bij elke bestelling!

lees alle artikelen

BEKIJK ONS ASSORTIMENT E-BIKES 

assortiment e-bikes