De e-bike heeft voor tienduizenden bezitters een onaangename verrassing: de accu geeft na een paar jaar de geest. De Fietsersbond hekelt de rol van fabrikanten.

Een verkoper vertelt niet dat de accu na 2 of 3 jaar kapot kan zijn en dat een nieuwe 500 tot 600 euro kost
Martin Leemans, Fietsned
,,Nee, natuurlijk wisten mensen dit niet toen ze de fiets kochten,'' zegt directeur Martin Leemans van Fietsned, een keten van mobiele fietsenmakers. ,,Een verkoper roemt de trapondersteuning en het gemak. Maar vertelt niet dat de accu na 2 of 3 jaar kapot kan zijn en dat een nieuwe 500 tot 600 euro kost. Wij krijgen jaarlijks 60.000 telefoontjes van klanten en dit jaar verwacht ik dat toch wel 20 tot 25 procent over de accu's gaat. 'Hij doet het niet,' is het meest gehoorde zinnetje bij ons callcenter.''

Sinds 2010 zijn er ruim 1 miljoen e-bikes verkocht. Vorig jaar was bijna één op de drie nieuwe fietsen een elektrische en het aandeel in de fietsverkoop blijft volgens brancheorganisatie Bovag groeien.

Achilleshiel

E-bike-tester Kees Bakker van de Fietsersbond: ,,De accu-vervanging is het verdien­model van de fabrikanten. Het is als met de printers: peperdure ­cartridges. Fietsaccu's zijn merkgebonden, zodat de prijs opgedreven kan worden. De consument moet bij de fabrikant kopen. Ik heb niet het idee dat dat bij de koop duidelijk wordt gezegd. Fabrikanten zouden veel duidelijker moeten vertellen wat je van een accu kan verwachten.''

Mooi weer

Vooral mensen die 's winters nooit fietsen, zijn de dupe van de uitvallende accu's. Als de accu in een koude berging ligt, gaat de kwaliteit met sprongen achteruit. Klachtenforums op internet staan vol met verhalen over peperdure batterijen die net na de garantietermijn van 2 jaar de geest geven.

De grote fietsmerken Gazelle, Batavus, Sparta is sinds vorige week woensdag herhaaldelijk om een reactie gevraagd, maar zij wilden niet reageren

Bron: ad.nl